Nutné znát pro život křesťana.
Každý křesťan, který miluje Boha a Jeho Syna,Ježíše Krista by se měl zamyslit, nad svým dosavatním životem. Čteš pravidelně Písmo svaté, které jedině tě může přiblížit k Bohu? Křesťan má žít životem, který není v souladu se světem a jeho zvyky a obyčeji. Takto většinou žijí lidé, kteří Boha neznají, ani nehledají a tím pádem ho nemají, ani nemohou mít ve svém srdci a nemohou tím slyšet Boží hlas.
Bůh nás pobízí:" Dost už! Uznejte, že já jsem Bůh." (Žalm 46,11). To je účinná příprava pro každou práci pro Boha. Kdo se osvědčí, bude obklopen světlem a pokojem a bude zjevovat božskou moc, která pronikne do lidských srdcí.
DUCH SVATÝ A DUCHOVNÍ DARY.
Ovoce Božího Ducha však je - LÁSKA, RADOST, POKOJ, TRPĚLIVOST, LASKAVOST, DOBROTA, VĚRNOST, TICHOST A SEBEOBĚTOVÁNÍ. Proti tomu se Zákon neobrací. (Gal. 5,22-23).
Ovoce Ducha tvoří jádro křesťanského života a vypovídá o charakteru člověka. Všechny cnosti, které jsou výše vyjmanovány, jsou obsaženy v JEŽÍŠI KRISTU. A proto ovoce Ducha vlasně potvrzuje, že V NÁS ŽIJE KRISTUS. to je však možné jen v moci Ducha svatého, ( my sami si ho nemůžeme vyprodukovat.) ROSTE ZE VZTAHU. Když nás Duch svatý přivádí ke Kristu prostřednictvím Božího Slova, Ježíšovy vlastnosti se začínají projevovat v našich životech.
"Zůstaňte ve mně, a já ve vás. Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od sebe, nezůstane - li při kmeni, pak ani vy, nezůstanete - li ve mně. Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese hojné ovoce. Neboť beze mne nemůžete činit nic. (Jan 15,4-5).
Ovoce Ducha může pocházet jen z živého vztahu z Ježíšem - vinným kmenem. Pokud je Ježíš tedy součástí našich myšlenek, projeví se tak i v našich činech. JEŽÍŠ PAK BUDE ŽÍT V NÁS. Budeme odrážet Kristův charakter a budeme žít jak žil On. Ježíš sám říká:" Dobrý strom dává dobré ovoce a špatný strom špatné. Dobrý strom je přirozeným výsledkem toho, že díky Duchu svatému můžeme prožívat společenství s Ježíšem, a náš charakter bude charakterem Božích dětí.
"Sotva kdo je hotov podstoupit smrt za spravedlivého člověka, i když za takového by se snad někdo odvážil nasadit život. Bůh však nasazuje svou lásku k nám tím, že Kristus za nás zemřel, když jsme ještě byli hříšní." (Řím 5,7-8). Nyní si postupně probereme ovoce Ducha.
1. LÁSKA,
je nejdůležitějším projevem ovoce Ducha svatého. Protože ostatní projevy ovoce Ducha můžeme vnímat jako projevy lásky, a ani ty nelmimořádnější dary jsou bez lásky ničím. (Přečtěte si v 1. epištole Kor. 13. kapitolu.)
Láska je tmelem, který spojuje všechno ovoce Ducha do jednoho celku a dává hodnověrnost tomu, co děláme.
"Když jsme tedy ospravedlněni s víry, máme pokoj s Bohem." "Vždyť království Boží není v tom, co jíte a pijete, nýbrž ve spravedlnosti, pokoji a radosti z Ducha svatého."
2. RADOST,
je reakcí lásky na Boží požehnání, milosrdenství a odpuštění a zaměřuje se na Boží dílo v nás. Není ovlivněno vnějšími okolnostmi. To znamená, že nemusíme mít pusu od ucha k uchu, ale naše radost vyvěrá ze srdce, co pro nás Bůh učinil a činí.
3. POKOJ,
přichází jako důsledek ospravedlnění prostřednictvím víry v Ježíše Krista. Pokojem budou i naplněny vztahy skrze Ducha svatého s lidmi a proto nebudeme nesnášenliví, hádaví a pomstychtiví. S každým budeme vycházet pokojně.
4. TRPĚLIVOST,
trpělivý člověk je ochotný snášet lidi, okolnosti, s nimiž je konfrontován, i když vše neprobíhá hladce. Ve zkouškách nejsme sami, Bůh nás posiluje. Trpělivost je cherakteristickým znakem věřících. "Žijte jako děti světla. Ovocem světla je vždy dobrota, spravedlnosta pravda, zkoumejte, co se líbí Pánu."
"Věrný je Bůh, který nás povolal do společenství se svým Synem, Ježíšem Kristem."
5. LASKAVOST,
má pozitivní vliv na druhé lidi, když padají a selhávají. Naše laskavost může otevřít srdce člověka. A laskavé napomenutí je pravděpodobně znamením ušlechtivého charakteru člověka.
6. DOBROTA,
je láska, která koná, zahrnuje dobré skutky i činy. Pokud budeme projevovat druhému člověku dobrotu, touží též po Bohu, aby ho poznali.
7. VĚRNOST,
tá se především o důvěryhodnosti našeho charakteru a o jednání, které probíhá pod vedeením Ducha svatého. Naše věrnost zrcadlí v nás Boží charakter a naše pohnutky. "Blaze tichým, neboť oni dostanou zemi za dědictví.
"Lepší je shovívavý, než bohatýr, a kdo ovládá sebe, je nad dobyvatele města."
8. TICHOST,
či mírnost neznamená slabost. Nejde o strach říci svůj názor, nebo neschopnost vést lidi. Mojžíš byl označen za nejpokornějšího člověka na zemi a přesto byl mocným vůdcem Božího lidu. Pokoru charakterizuje Duch laskavé služby a je vyjádřením vnitřního postoje služby a důvěry v Boží moc, která v nás působí, že tak nejsme hluční, popudliví a arogantní lidé.
9. SEBEOVLÁDÁNÍ,
je velmi důležitá oblast. Dříve než může starosta vládnout městu, musí ovládat sám sebe. Opravdová střídmost a sebeovládání nesouvislí jen s jídlem a pitím, ale zahrnuje všechny oblasti života. Nejvíce v životě každého věřícího záleží na tom, jak se bude podobat Kristu.
Ovoce Ducha je znakem, který odlišuje věřícího člověka od ostatních lidí a vytváří viditelnou jednotu celé církve.
V dnešní době bychom mohli parafrázovat text Gal. 5,22-23 takto:
Ovoce Ducha je laskavá a milující povaha, pozitivní přístup k životu, klidná mysl a mírné vystupování, trpělivost, která překoná problematické okolnosti, soucitné pochopení a ohledná pomoc, velkorysé posuzování a shovívavost, oddanost a spolehlivost za všech okolností, pokora, která zapomíná na sebe a raduje se z druhých, postoj sebeovládání, - takovvý charakter je ovoce Ducha, ale vlastním úsilím ho nemůžeme dosáhnout. Pán Ježíš říká:"Beze mne nedokážete nic učinit."
NA ZÁVĚR.
Ovoce Ducha svatého jsou důležitější dary, než duchovní dary, které dostáváme od Ducha Božího, například - mluvení jazyky, nebo prorocký dar,atd. i když ten je z duchovních darů ten nejdůležitější.